Separation

Fredrik och Filippa Reinfeldt separerar kan man läsa överallt. Om det leder till skilsmässa framgår inte. Men de har sålt villan i Täby och Fredrik Reinfeldt skall bo ensam i ett bostadsrättshus i Täby.  SvD

Först hajade jag till. Det var oväntat. Men sen började jag fråga mig vad en separation mellan dem har för betydelse för min del, för vår del och för landets. De har ju dessutom skilda politiska uppdrag, så de skall ju inte arbeta ihop.

Tankarna går vidare! Har det hänt någon gång förut att ett statsministerpar i Sverige separerar? Kan inte minnas något annat exempel. Kanske andra par har stått ut. Kanske det är ett mer tillåtande klimat numera. Eller kommer Reinfeldts förlora på det här? Det får framtiden utvisa.

Tankarna går ett steg till. Tänk om kungaparet skulle separera. Är DET överhuvudtaget möjligt?

Oavsett position i samhället, skall ingen behöva leva i ett äktenskap som inte fungerar. Men trots att jag känner att det här har jag inte med att göra, kan jag ändå inte låta bli att fundera över hur det är möjligt – de har ju alltid verkat passa så bra ihop! Men, det är klart. Vad skulle de annars göra annat än att ge ett sken av det. Och det går tills bubblan spricker!

Separationer är aldrig roliga och jag hoppas de får gå igenom allt vad detta innebär utan medias spotlight på dem. Förhoppningsvis slipper vi långa reportage som innehåller spekulationer blandat med olika utsagor från folk nära dem. Vi har egentligen inte med det att göra! Det är inget som rör oss vanliga medborgare!