(H)årets meningslösa och kanske viktigaste debatt

Det här har jag missat fullständigt. Det handlar om en hårig armhåla på en kvinna Lena Ehrin (ve och fasa) i publiken under Melodifestivalen. Jag noterade denna hårighet, ungefär som jag noterar en mans håriga armhåla, men glömde sen bort det. Men det blev en storm på nätet och den missade jag. Kvinnan har hängts ut på Facebook och all sköns vidrigheter har nämnts om kvinnan med sin håriga armhåla. Och det handlar inte om så oskyldiga saker som att hon borde skämmas, att som kvinna inte raka sin armhåla. Nej, såvitt jag förstår är hon äcklig mm.

Alla verkar ha reagerat, bloggare, men även Media och idag tog Nyhetsmorgon i TV4 upp saken (det var så jag fick reda på det). Men den som var först att reagera är Hanna Fredén och en annan bloggare som är läsvärd har skrivit en om det i sin krönika – Sofia Mirjamsdotter (Mymlan)

Kan vi, snälla, år 2012 i vårt upplysta samhälle vara överens om att det är okej att bryta mot normer, att det är upp till var och en att raka sig eller inte raka sig, att vara långhårig eller korthårig, smal eller tjock, modeintresserad eller inte? Kan vi vara överens om att det under inga omständigheter är okej att håna en annan människa på grund av dens utseende? Kan vi också vara överens om att närhelst vi ramlar över någon som går över gränsen så reagerar vi? Mobbare ska inte få stå oemotsagda. Det är ocoolt att håna andra på grund av utseende.

Det finns många fler som har reagerat. En av dem som reagerar svalt är Johan Hakelius, som avslutar sin kolumn med orden –

Allt ska vridas till det ­personliga och allt ska svepas in i starkast möjliga känslor.

Jag är rädd att vi har glömt hur vackra ljumma känslor kan vara. Och för Lina Ehrin och hennes armhåla vägrar jag att känna något starkare än mild överraskning och lätt sympati.

Det var ett litet axplock.

Vad anser jag själv då och varför är rubriken på det här inlägget dubbelt – meningslösa men viktiga debatt. De flesta inser nog vart jag vill komma. Det är fullständigt meningslöst att ens bry sig om en kvinnas armhåla, men det är just det som är det viktiga i debatten – att inse att hårets vara eller icke-vara under armarna på en kvinna faktiskt är fullständigt betydelselöst. Alla måste få ha rätten, speciellt om vi i Sverige slår oss för bröstet för att vara individualister. Det här är ju ett typexempel på att vi alla skall vara i enlighet med en mall. Inte endast en norm, utan verkligen i betydelse – en mall. Om inte, så hängs personen ut. Vad är det som gör att vissa känner sig så hotade över lite hår. Varför bryr sig om hur andra ser ut, klär sig och väljer leva sina liv?  Varför i hela fridens namn är det så viktigt?