Något är fruktansvärt fel

Zoran Alagics skriver på sin blogg om Kommunpolitikernas dilemma och det kan ju vara intressant att få veta lite mer om. Det handlar om skolkvaliteten. Men så bra, tänker man kanske. Nu är deras dilemma hur de skall höja den. Nej, så är det inte. Det handlar om frågan om hur mycket den kan sänkas. Svaret som ges på frågan är häpnadsväckande.

Svaret från Bergius är värt att läsa både en och två gånger:

”Det ska tjänstemännen räkna på till i april. Det handlar om vilken lägstanivå vi kan lägga oss på utan att bli anmälda.”

Men, vänta nu! Skall den inte höjas? Är det inte vad alla har pratat om i åratal att den måste höjas. Något är fruktansvärt fel i tänket. Borde inte svaret istället vara – Vi räknar på hur kan vi höja skolkvaliteten med de resurser vi tvingas ha.

Nej, så här får det inte vara. Skolkvaliteten skall behållas och ambitionerna att öka den måste bevaras. Vilka konsekvenserna blir för skolans personal, lärare m.fl. samt eleverna om de inte hålls måste fram i ljuset. Konsekvenserna får inte gömmas undan genom akutåtgärder som bidrar till en ökad acceptans för att de ekonomiska resurserna inte räcker till.

Sök ekonomiskt stöd från regeringshåll. Visa att ni inte finner er i att ni som ansvarar inom kommunen tvingas dra ner på kvaliteten för att resurserna inte räcker. Acceptera det inte. NU accepterar man det och arbetar aktivt för att sänka kvaliteten genom att räkna ut vilken lägstanivå de kan lägga sig på utan att bli anmälda.

3 thoughts on “Något är fruktansvärt fel

  1. Helena von Schantz

    Håller med fullständigt, Monika. Vår nämndordförande pratar om skolan som ett stort svart hål som man inte vill sätta pengar på. Det verkar kännas mer meningsfullt att bygga broar och tunnlar – sådant man kan se.

Kommentarer inaktiverade.