Vadan denna missunnsamhet?

Aron Modig från KD menar att 1 maj skall tas bort som helgdag, då den är politisk och kan ses som särintressen. Men om nu arbetarrörelsen har en enda helgdag och religionen flera av våra helgdagar, för att inte tala om alla söndagar under året, hur tänker då KD. Varifrån kommer denna missunnsamhet.

Jag är inte religiös och inte heller royalist. Vår nationaldag är inte folkets, som i andra länder där dessa står för folkets frigörelse från ett förtryck, ockupation eller befrielse. Vår nationaldag är royalisternas dag. Vår välfärd är byggd genom många reformer av just arbetarrörelsen. Låt den få en enda dag.

Dessutom kan jag tycka att politik inte skall grunda sig på religiösa särintressen. Religion och politik bör alltså inte höra ihop. Men, generös som jag är, kan jag unna religiösa, royalister och andra som inte anser sig ha haft nytta och glädje av arbetarrörelsens strävande, deras helgdagar. Och självklart skall KD att få existera som ett politiskt parti. Men, att man tog bort Annandag Pingst gillar jag inte.

Men peta inte på 1:maj!

