Nya betygsskalan mer rättvis?

Nu är det nya betygssystemet som skall införas i skolan på tapeten. Baylan menar att den nya betysskalan ökar orättvisan medan Björklund menar att de inte gör det.

Själv har jag erfarenhet av att använda den nya betygsskalan A, B, C, D, E, Fx och F sen år 2008. I början var det lite knepigt men efter tag upptäckte jag fördelarna i jämförelse med det gamla systemet VG, G, U. Nu är det här på universitetsnivå, så jag kan inte uttala mig om hur man skall göra i skolan. Institutionerna konstruerar sina egna betygskriterier för de olika nivåerna och det kan se olika ut. En del använder sig av ett bristtänkande och formulerar först betygskriteriet för A och sen reducerar nedåt och andra formulerar betygskriteriet för E och lägger till – dvs. skapar en progression. Jag föredrar det senare, vilket vi även använder oss mest av där jag arbetar.

Det jag ser som värdefullt med den nya betygsskalan är att man inte kan överföra G och VG till något av de nya bokstavsbetygen. Ett E , D och C är inte ett G och B och A är inte ett VG. Det är mer komplicerat än så. Man måste utgå helt från kriterierna och tänka på ett nytt sätt. Och det gillar jag.

Vet inte om det här mer rättvist, men helt klart är min erfarenhet att vi numera bedömer vad studenterna verkligen har presterat som motsvaras av ett betyg som är mer korrekt. Tidigare kunde det vara stor skillnad mellan tre studenters arbeten som nådde upp till G i betyg … och då löste en del problemet, bl.a. jag, med att sätta – och +: G-, G, G+, som en information till studenten. Ett helt omöjligt system för oss lärare som ser att det inte är så enkelt att få in alla på exakt samma nivå inom ett bokstavsbetyg!

Rättvist eller inte, så är min erfarenhet att det har blivit enklare för mig som bedömare att verkligen ge studenten ett betyg som motsvarar prestationen. Kanske det är rättvist eller snarare mer rättssäkert. Studenten har nu på pränt vad som ligger till grund för betyget.

2 thoughts on “Nya betygsskalan mer rättvis?

  1. Helena von Schantz

    Så upplever även jag betygsstegen, Monika. Men däremot är jag inte glad över att möjligheten att sammanväga färdigheter tagits bort. I språk där man ska sätta betyg på fyra färdigheter slår det orättvist. Det kan också leda till avprickning och att detaljer skymmer huvudsaken.

  2. Monika Ringborg

    Ja, det är sant. I början förekom det vissa fyrkantiga tolkningar. Jag tolkar dock den här skalan som mindre fyrkantig än den tidigare. Men det beror lite på vilka betygskriterier man har. Man kan ju även här ha progressiva kriterier.
    Men du får förklara hur det slår i språk, eftersom jag inte är speciellt insatt.

Kommentarer inaktiverade.