Skrämmande farligt förslag!

Nu har en cykelutredare kommit med förslaget att det är bilisterna som skall väja för cyklisterna. Jo det skulle nog fungera om cyklisterna hade körkort. Vi vet ju hur fotgängare uppfattade regeln att bilister skall stanna vid övergångsställen. De gick rakt ut utan att förvissa sig om att de kunde gå över och att bilisten uppmärksammat dem. Olyckorna ökade.

Sen trodde jag i min enfald att det redan idag är bilisterna som skall väja för cyklister, då dessa är oskyddade, även om de omfattas av samma regler, som t.ex. stanna vid rött ljus och inte cykla på övergångsställen.

Det är oerhört svårt att hinna se cyklister som kör i snabb fart på övergångsställena. Det finns ett övergångsställe vid universitetet som är skrämmande – tror det går ihop med en cykelväg. För cyklisterna kommer från både höger och vänster och de saktar inte ens in. Allt hänger på mig som bilist att hålla ögonen på dem. Men om jag först ser åt vänster och en åt höger igen och åt vänster, så hinner någon komma från höger.

Man kan fråga sig om inte alla som vistas i trafiken också skall omfattas av det regelsystem som existerar. Man kan skälla på bilisterna hur mycket som helst, men man har ett ansvar för sitt eget liv också. Om man inte begriper att en bil dödar även vid låga hastigheter om man har otur och bilen inte hinner stanna på stört, ja då skall man lämna cykeln hemma och ta bussen istället, samt undvika obevakade övergångsställen.

Det finns en del som vinglar fram också, med hörlurar som innebär att de inte hör när bilar närmar sig. Och man kan ju inte tuta åt en cyklist.

Det här utvidgade förslaget från cykelutredaren är skrämmande farligt, för cyklisterna. Men som bilist fasar jag för risken att köra på någon, även om felet inte skulle vara mitt eget.

Fixa särskilda cykelvägar istället!

One thought on “Skrämmande farligt förslag!

Kommentarer inaktiverade.