Böneutrop 1-2 minuter i veckan i Fittja – vad är det att bråka om?

Det är inga problem med böneutrop i Fittja Moske överhuvudtaget om det går igenom. Fredagar skulle det visst bli av. Några minuter. Risken att missa det är nog större än vad det skulle vara störande.  Moskén ligger dessutom lite avsides nere vid sjön så jag tror inte många ens kommer höra det. Men visst skulle det ge en viss spets åt det mångkulturella Fittja. Det är många icke-svenska sätt att uttrycka sig på som hörs från och till. Dunket från andras stereoanläggningar nätter igenom är väl ett större problem, var vi än är bosatta.

I muslimska länder sker böneutrop från minareter fem gånger om dagen, men det är inte aktuellt i Fittja enligt Ismail Okur.

– Det hade varit för mycket att börja med det. Om förslaget går igenom handlar det om en gång i veckan, kanske 1-2 minuter. Det är faktiskt inte mycket.

Tänkte på när vi skulle få detta godkänt i Sverige, då jag såg ett program i TV2 om Mohammed … och hörde böneutropen. De är magiska på något sätt, liksom mässorna i den grekisk ortodoxa kyrkan under påskhelgen.

Jag ser inga problem alls i nuläget. Men, fem gånger om dagen, nej knappast. Skulle inte orka höra kyrkklockor så många gånger varje dag. Det har alltså ingenting med det som är knutet till en viss religion, utan med kontinuiteten. Men det är möjligt att man skulle vänja sig.

6 thoughts on “Böneutrop 1-2 minuter i veckan i Fittja – vad är det att bråka om?

  1. Tony Sundstrom

    Någon enstaka gång?? Var det inte så TV4 började också? Genom att lova att nästan aldrig sända reklam utan möjligen någon gång mellan programmen!

    Det kommer att sluta på samma sätt med detta vansinne. Böneutrop, i stort sett, för jämnan.

    Har jag inte rätt att slippa bli påpackad ett religöst budskap ?

  2. Monika Ringborg

    Men Tony Sundström, religiösa budskap blir vi ju påverkade av sen födseln. Vi lever dessutom i ett samhälle som är baserat på tio guds bud. Så vi kommer nog inte ifrån att bli ”påpackad ett religiöst budskap”.

  3. Arne

    Du har ett helt batteri skruvar lösa. Varför ska vi sitta och ta emot att bli koloniserade under islam.
    BIT FÖR BIT! Hoppas du är nöjd när dina barnbarn ska in i koranskolan och under en jävla burka! IDIOT!

  4. Erik

    Det kanske vore på sin plats att reducera sin flagranta okunskap om islam genom att läsa på om dess historia? Ledtråd; inom islam finns en regel som ogiltigförklarar äktenskap mellan icke-muslimer i de länder som har invaderats. Varför? Och varför ska en religion ha regler för invasioner överhuvudtaget? Vad har krig med religion att göra liksom?

    Böneutropet i sig fyller givetvis ingen praktisk funktion i ett samhälle där var och varannan människa har mobiltelefon med alarmfunktion eller t om tillgång till appar som påminner om bönen. Syftet är förstås att markera inflytande även över icke-muslimer. Att synas och höras. Att dominera. Islam betyder underkastelse och detta är bara ett av stegen att tvinga ned icke-muslimerna under muslimernas sulor. Precis som under de senaste 1400 åren.

    1. Monika Ringborg

      Det har ingen betydelse om min okunskap är flagrant om islam eller dess historia eller inte, för att jag skall kunna acceptera att de som tillhör religionen också vill kunna uttrycka den – t.ex. genom böneutrop.

      Jag ställer även frågan på vilket sätt man skall sätta böneutropet i relation till vissa regler som finns inom islam. Och om så vore, kan vi bannlysa kyrkklockor och vår egen ”stats”religion med tanke på den historia och de regler den har. Många övergrepp har skett inom den och i Guds namn.

      Vill också påpeka att ett land där det råder religionsfrihet och en konfessionslös skola, kan inte med hedern i behåll i längden diskriminera vissa grupper för att de vill uttrycka sin religion på ett speciellt sätt.

      Sen är det väl så att jag talar bara för mig själv. Jag har inga problem överhuvudtaget med de som följer islam. Och böneutrop ser jag som kyrkklockor. Lägger inte in något annat i detta än så. Höra klockor fem gånger om dagen, skulle gå mig på nerverna. Jag lägger inte in mina egna synpunkter på protestantismen i detta uttryck.

      Jag träffar människor, inte protestanter, katoliker, muslimer, hinduer m.fl.

Kommentarer inaktiverade.