Därför stänger jag ©lektorio – tycker till!

DSCN4378© Lektorio – tycker till har varit min tyckar-blogg. Min ventil, kan man säga, för att få uttrycka frustration och oro över hur lärarutbildningens villkor har förändrats sen jag började som lärarutbildare för 14 år sen på grund av politiska beslut och ett politiskt spel jag inte tidigare har upplevt (oavsett vilken regering som suttit vid makten, men den senaste utmärker sig i det avseendet.). Här har jag kunnat tycka till, främst om utbildningspolitiken, som jag anser är den man skall kritiskt granska först och främst. Utbildningspolitikerna har det yttersta ansvaret för skolan och lärarutbildningen.

I flera år, ända sen år 2005 har jag med några längre uppehåll varit med i debatten. Jag har sett alltfler skolbloggar poppa upp och många debatter som kommit igång. Det är en positiv utveckling. Den negativa är att kritiken mot lärarutbildningen har rotat sig.

Kritiken mot lärarutbildningen och lärarutbildare, fortsätter med oförminskad kraft. Föreställningen och kritiken kvarstår, hur mycket jag än försöker att berätta hur det är och på så sätt försöka förmedla en annan bild än den som vissa utbildningspolitiker med hjälp av media med framgång skapat. Det handlar naturligtvis om olika värderingar och olika syn på kunskap mm. Men det börjar påverka mig negativt på ett sätt som jag känner inte är bra.

Kanske jag någon gång kommer att återuppta debatten, men nu stänger jag bloggen på obestämd tid. Jag har stängt av kommenteringen, men inläggen går fortfarande att läsa för den som är intresserad.

Men skriver på En lärarutbildares vardag.

Monika Ringborg