Varför hoppar män av? VFU?

Svårt att veta varför fler män väljer att hoppa av lärarutbildningen. (se SvD) Beror det på lärarutbildningen eller på något annat? Ja, en orsak kan finnas.

Många män läser till lärare för elever i äldre åldrar, dvs. gymnasielärare.

f.d. Lärarhögskolan/SU har skyldighet att sända ut studenterna på VFU. Kommunerna har inte skydlighet att ta emot studenter. Det här innebar redan från början att många inte fick/får någon VFU-plats på högstadiet/gymnasiet. Under vissa tider har de som vill bli gymnasielärare därför fått haft sin VFU i förskolan.

Vilka slutsatser man skall dra är svårt att säga. Men självklart är det inte så givande för blivande gymnasielärare att ha den mesta praktiken på förskolan.

Hur löser man det här då?

Ja, genom att ge kommunerna samma skyldigheter som lärarhögskolan hade och nuvarande lärarutbildning har. Men varför tar inte kommunerna emot studenterna då. Ja, det kan bero på förändrad finansiering. Men även annat, som jag inte i nuläget känner till.

Jag skall vid tillfälle läsa rapporten och uppdaterar inlägget.

Det som talar både för och emot är:

Noteras kan också att så många som fyra av tio lämnar studierna efter fyra läsår eller mer. Många av dem saknar förmodligen bara enstaka poäng för att klara sin examen då de lägger av.

Jag undrar ibland över det här, både vad gäller män och kvinnor. Men ibland kan det vara examensarbetet, ibland att de får jobb och inte har tid att bli klara. Svårt att säga. Det blir mest spekulationer.

7 tankar på “Varför hoppar män av? VFU?

  1. Lärare (man)

    Grunden för ointresset är att lärarjobbet har blivit ett lågstatusyrke – män väljer andra vägar. De som ändå går lärarutbildningen söker till gymnasienivån. Riktig VFU existerar nästan inte längre – de studenter som är ute på VFU idag i Stockholm blir inte ens bedömda av någon från Lärarhögskolan.

    Lärarhögskolans manshatarkultur (modeideologier av typen queerfeminism etc.) som fanns även när jag gick där får såklart många män att skippa utbildningen. Själv fick jag IG på en uppsats där jag försökte motbevisa ”sanningen” att tjejer är tysta i klassrummet (bevisen för detta bygger på resultat från 70-talet). När jag sedan fick saken bedömd av annan lärare på högre ”ort” blev betyget VG.

    Nåja. Recept: ta bort proggarmentaliteten på lärarhögskolan. Höj lärarnas löner och förstatliga svensk skola. Kommunalpolitiker som sköter svensk skola är ett skämt. Friskolorna lever i vilda västern. Höj kraven på lärarhögskolan – själv läste jag 200%, och det enda som var svårt var att det var obligatorisk närvaro på lärarhögskolan.

  2. Tjuren som rymde (man)

    Japp, det är proggmentaliteten som driver bort männen. Jag skulle aldrig förspilla en enda sekund på att behöva låtsas vara queerfeminist för att få godkänt i låtsasämnena – annars är jag rätt övertygad om att jag skulle kunna klara av ett lärarjobb även i ”bråkiga” klasser annars. Och se till att ungdomarna fick kunskaper de har nytta av för att klara sig i världen.

    Skolledningen hade garanterat sparkat ut mig inom en vecka pga okonventionella (med svenska mått, då) metoder.

    Så det är inte lönt att försöka uträtta nånting via skolan. Nöjer mig med att lära mina egna barn det som jag kan. Hittills har det gått bra för dem.

    Kör ni ert race på lärarhögskolan så kör vi vårt någon annanstans. Lycka till. 🙂

  3. Monika Ringborg

    Tack för intressanta synpunkter av er alla tre. Skall fundera lite mer på dem och återkommer.

    Jag har läst Zaremba.

    Tjuren som rymde
    Nja, det var nog många race som kördes på lärarhögskolan. Eller skall jag hellre säga att den innehöll många kulturer, liksom skolan gör. Med tanke på att lärarna har olika utbildning och erfarenhet och att uppdraget har förändrats ett antal gånger. Men det kanske är något övergripande ni är ute efter.

    Lärare
    Själv har jag mest haft män som kollegor, så manshat har då inte funnits på de kurserna.
    För min del, i linje med betygskriterierna och vetenskapligheten, är det meriterande att bevisa motsatsen eller att problematisera det självklara. Bra att du fick rättelse och fick VG.

    Män i skolan behövs… och jag hoppas de stannar och blir klara med sin utbildning.

    Nu finns inte lärarhögskolan längre. Och vi får se om SUs satsningar kan lyckas tränga igenom massmedias svarta bild av lärarutbildningen. Hoppas det!

  4. christermagister

    Även jag skrev uppsats om genus utifrån pojkars synvinkel. Jag hade svårt att få den förbi min handledare, men godkänt blev det tillslut.

    Att man hoppar av en nästan färdig utbildning är konstigt… Jag skulle tro att den vanligaste anledningen är att man får jobb. Troligen räknar man med att kunna läsa in de resterande poängen vid ett senare tillfälle. Gör ni inga sådana sammanställningar Monika? Studenterna som hoppar av måste ju meddela sig till någon, eller?

  5. Monika

    Jo vi gör sammanställningar, men jag vet inte hur offentligt sådant är. Vi får det ju via mailen, dvs. intranätet, fast nu var det några år sen. Nu vet jag inte vem som har hand om det.

Kommentarer är stängda.